Öğrenci Bilgileri

Veli Bilgileri




SOSYAL & SPORTİF FAALİYETLER
Ondokuz Mayıs Üniversitesi VakfıKoleji

Drama

Drama, kişiler arasındaki doğrudan iletişimi sağlayan kendini ve karşısındakini tanıma, birbirini anlama, doğaçlama ve yaratma gibi etkinlikleri içeren bir yöntemdir.

Drama Tanımı: Drama, kişiler arasındaki doğrudan iletişimi sağlayan kendini ve karşısındakini tanıma, birbirini anlama, doğaçlama ve yaratma gibi etkinlikleri içeren bir yöntemdir.

Drama tiyatro tekniklerinden yararlanır ancak drama tiyatro demek değildir. Drama bir grup etkinliğidir. Seyirci ve oyuncu ayrımı yoktur. Bütün grubun katılımı ile anında oluşturmadır.  Belli bir metni yoktur ve önceden prova yapmayı gerektirmez. Dekor, kostüm ve aksesuar zorunluluğu yoktur. Grup dinamiğine dayalı oyunlaştırmadır. Anında oluşturmayı, yaratmayı içerdiği için yaratıcı drama olarakta kaynaklarda yer almaktadır.

Ezbere dayalı bir eğitim çocuğun zihinsel gelişimini, araştırmasını, paylaşmayı öğrenmesini engeller. Drama ise, çocuğu geliştiren yetiştiren başlıbaşına bir eğitim alanıdır.

Drama ile oyun iç içedir. Drama oyunun pek çok özelliğini barındırır. Oyun, çocuk için yemek içmek kadar önemlidir. Drama  süreci içerisinde çeşitli oyunlarda yer alabilir. Çocuk, oyunda ben, sen ve biz kavramlarını öğrenir. Paylaşma, yardımlaşma, yenme ve yenilmeyi yaşayarak öğrenir. Oyun kız erkek çocuklar arasındaki ayrımın, çekişmenin azalmasını sağlayabilir. Güven duyma, karar verme, iletişim kurma drama ile oyun arasındaki ortak noktalardır.  Dramanın kökeninde oyun kavramı bulunduğuna göre eğitimde drama da da kültürel ve evrensel oyunlardan yararlanılır. Oyundaki etkileşim ile toplumsal yaşantıdaki etkileşimin benzer olması, oyunun eğitimde drama kullanılmasına neden olmuştur. Eğitimde drama grupla yapılan oyunsu süreçlerdir.

Yaratıcı Drama: Yaratıcı drama; doğaçlama, rol oynama vb. tiyatro ya da drama tekniklerinden yararlanılarak, bir grup çalışması içinde, bireylerin bir yaşantıyı, bir olayı, bir fikri, bir konuyu, soyut ya da somut bir kavramı veye bir davranışı kendi duygu, düşünce, gözlem, deneyim, hayal gücü ve yaşantılarından yola çıkarak eyleme dönüştürdüğü ve yeniden yapılandırarak anlamlandırdığı eylemsel düreçtir.

Yaratıcı Dramanın Aşamaları
  • Isınma ve rahatlama: Çeşitli yöntemlerle beş duyuyu kullanma, gözlem yetisinin geliştiği, bedensel ve dokunsal alıştırmaların yapıldığı, tanışma, etkileşim kurma, güven ve uyum özelliklerini katılımcıya kazandıran ve oldukça kesin kurallarla belirlenen grup liderinin yönlendiriciliğinde yapılan çalışmadır.
  • Oynama (pandomim ve rol oynama): Belirlenmiş kurallar içinde oyun kurma ve geliştirme çalışmalarından oluşur. Yaratıcılık bu aşamada oldukça önemlidir.
  • Doğaçlama: Saptanan bir tema üzerinden yola çıkılarak, bir hedefe doğru belli aşamalarla yol alınır. Bireyselliğin ve yaratıcılığın ön plana çıktığı çalışmalardır.
  • Oluşum ve değerlendirme: Grup etkinliği gerçekleştikten sonra kendi kendini değerlendirme yapar. Grup lideri bu aşamada katılımcıları soru sorarak yönlendirir ve onların oyun ve yaşantı esnasında neler hissettiklerini ifade etmelerini sağlar.